Urled är tiden och Glad påsk!




Påskfastan har gjort att blogguppdateringarna uteblivit. Avhållsamhet från kaffe, socker, alkohol har gjort gott. Begränsade tid framför TV och dator har gjort att blogginläggen uteblivit men det har gjort mig minst lika gott.


Och nu är jag på banan igen. Bjuder på barnets födelsedagstårtor, en mycket enkel variant med färdigköpta bottnar och tårtoblat med favoriten Nicke. Fyllningarna var hallon och mintchoklad. Frusna hallon mosades tillsammans med grädde för enkelhetens skull. Mintchokladkrämen är det som så populärt kallas för fluff bland otaliga forum på nätet.

För dig som ännu inte gjort fluff rekommenderar jag det. Lätt att göra, gott och enkelt. Så länge du inte låter grädden koka så kommer det att gå som en dans. Du kan använda i stort set vilket godis som helst även om jag själv inte skulle ge mig i kast med gelatinbaserat godis.

Och om u inte vill göra tårta så går det utmärkt att använda krämen som dessert tillsammans med frukt eller som en mousse.





Mintchokladkräm
Räcker till fyllning av 2 tårtor eller för att fylla och täcka 1.

Mellan 150 och 200 g mintchoklad av något slag (jag använde Mariannekarameller)
3 dl vispgrädde

Hacka eller krossa godiset fint. Om du använder hårda godisar så var extra noga med krossandet.

Värm upp grädden utan att den får koka. Rör ner godiset och ta av allt från värmen. Rör tills godiset smält. Det kan behövas mer värme efter hand men var fortfarande noga med att inte låta blandningen koka. Det tar ganska lång tid om du använder hårda karameller men det är värt besväret. Sila eventuellt blandningen för att bli av med de sista bitarna om du tröttnar.

Häll smeten i en ren skål och ställ kallt i ett par timmar, gärna över natten. Blandningen måste vara helt kall innan du sätter igång igen.

Vispa den kalla blandningen så att den får konsistensen av vispad grädde (vilket det ju faktiskt är).

0 Utläggningar: