Snömos

Snöfallet häromdagen gjorde mig sugen på något varmt och krämigt och ganska snart hade jag bestämt mig för en krämig tomatsoppa. Cremé fraichè och grädde tillsattes för att öka gå i ide-känslan. Det blev riktigt gott.

En slät gräddig soppa är inte kul att äta i längden, den behöver piffas upp. Stekte halloumi i tärningar och öppnade ne burk konserverad majs och satte fram. Gjorde också en blandning på färskost och riven pepparrot som blev en ganska stark röra. Den var riktigt god att klicka i soppan. Och det blev en höjdare med krispig söt majs, len soppa, gnislig salt ost och krämig stark färskost. Och den som får ångest av en vegetarisk approach kan jag lugna. Stekt knaprigt sidfläsk eller bacon fungerar lika bra som osten.


Krämig tomatsoppa
6 portioner

10 tomater (ca 600 g)
1 gul lök
Olivolja
5 dl vatten
2 msk tomatpuré
½ dl ajvar
1 tsk vinäger
1 tsk dijonsenap
1 dl grädde
2 dl cremé fraichè
salt och peppar

Kryssa tomaterna och skålla dem i kokande vatten. Låt dem svalna lite innan de skalas och hackas grovt. Peta bort kärnorna. Hacka löken och fräs den i lite olivolja i en kastrull. Häll på tomaterna och låt även dem fräsa en stund. Slå på vatten, tomatpuré, ajvar, vinäger och senap. Rör om och låt koka upp. Glöm inte att salta oh peppra. Låt koka i ca 10 minuter. Mixa därefter soppa n slät med mixerstav. Rör ner grädde och cremé fraichè, vispa gärna up så att soppan blir slät.
Servera soppa med önskade tillbehör.


Andra bloggar om: , , , ,

3 Utläggningar:

  1. Mmmm, vad jag behöver med min förkylning!

     
  2. Har suktat efter tomatsoppa ett tag nu, detta lät riktigt gott. Fast det blir nog till sommaren, klimatvän som jag är vill jag inte köpa massa tomater mitt i vintern.

     
  3. Jenny, testa det är supergott. Och även om förkylningen inte blir bättre så känns det i alla fall gott i magen.
    Frida, det är en god soppa så du får väl pröva den när samvetet tillåter. Och hellre förgylla vintern med en europeisk tomat än en israelisk grapefrukt är min inställning. Och så går det ju att göra soppan på konserverade tomater om den längtan finns.