Svärdfäktning och dagens husman

Idag stor en gammal husmansklassiker och tillika en av mannens favoriter, dillkött, på menyn. Jag har inte gjort dillkött tidigare och hade bara mormors recept att gå efter. Det innehåller tyvärr en del mjöl och det fungerar inte för mig. Så jag testade en annan variant.

Tro nu inte att jag gjorde alltsammans idag. Nej, när jag lagade maten igår satte jag samtidigt på grytan med köttet. Gjorde såsen klar men rörde inte ner köttet och dillen. När det var dags för middag värmde jag såsen och gjorde maten klar undertiden potatisen kokte klart i sin gryta.

Dillkött ska egentligen göras på lamm eller kalv men jag använde mig av fläskkött, precis som mormor brukar göra. Det gick alldeles utmärkt. Var också ganska otraditionell eftersom jag lät köttet koka både länge och väl så att det föll i bitar och inte lät sik skäras i fina skivor eller tärningar. Men det berodde egentligen mest på att jag prioriterade att fäktas med barnet och hans skumgummisvärd.


Dillkött
4 portioner

500 g fläskkött eller kalv
4 morötter
1 fänkålsstånd
1 lagerblad
5 kryddpepparkorn
salt
peppar
vatten
2 tsk vitvinsvinäger
1 brk cremé fraiché
frusen dill efter smak

Lägg köttet I en gryta tillsammans med fänkål I bitar och morötter skalade och delade på längden. Tillsätt lagerblad och kryddpeppar. Häll på salt och peppar. Täck med vatten. Låt alltsammans sjuda i ca 15 minuter. Känn på morötterna. Om de känns mjuka kan du ta upp dem och servera till maten. Låt köttet sjuda i ca 30 minuter till (eller mer om man fäktas som jag). Tag upp köttet.
Häll vinäger i grytan. Låt buljongen i grytan koka ihop ordentligt tills ungefär 1/3 återstår. Rör ner cremé fraiche i spadet och låt koka upp. Blandningen får sedan koka utan lock tills den tjocknar, det tar kanske 15 minuter. När såsen fått den tjocklek du önskar så dela köttet i bitar och rör ner i såsen tillsammans med dill. Smaka av med salt och peppar.
Servera med morötterna och kokt potatis.



Andra bloggar om: , , , ,

0 Utläggningar: