Avslappningsmuffins

Under förra helgen hade jag ett utbildningsuppdrag som tog upp mycket tid. På fredagskvällen satt jag med mina papper och förberedde mig och var nervös över att programmet som jag lagt upp inte alls skulle passa för deltagarna. För att koppla bort så bestämde jag mig för att baka lite hastigt och lustigt. Det blev hallonmuffins med rosa topping som verkade gå hem både hos kursdeltagarna och hos maken.

Hallonmuffins med kardemumma
12 st stora muffins

2 ägg
2 dl socker
2 dl yoghurt
2 tsk bakpulver
3½ dl mjöl
1 krm salt
½ tsk kardemumma
1 dl hallon

Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ägg och socker pösigt. Rör ner yoghurten i smeten. Blanda bakpulver, salt och kardemumma. Rör ner i äggsmeten tillsammans med hallonen. Fyll pappersformar med smeten och grädda i ca 20 minuter mitt i ugnen.

Rosa topping
100 g philadelphiaost
25 g smör
2,5 dl florsocker
½ dl hallon

Rör samman ingredienserna till toppingen. Blanda ordentligt. Bred blandningen över de avsvalnade muffinsen. Dekorera efter eget behag.


Andra bloggar om: , , ,

0 Utläggningar: