Majrove- och broccolibarnet

Jag är begåvad med ett barn som älskar broccoli och majrova. Gissa om människor börjar snegla lite konstigt på oss när barnet skriker: ”Mamma vi kan väl köpa broccoli, jag älskar broccoli!” Och ännu värre blir det när han därefter, alltid högt, säger: ”Och majrova mamma, jag måste ha majrova!” Han brukar få köpa sina favoriter så klart.

Idag när svärföräldrarna och svägerskan kom för att äta lunch med oss försökte jag smörja barnet genom att servera rostade grönsaker, däribland majrova och broccoli. Alla vuxna åt och stoppade i sig men barnet hade inte alls tid att äta, det var alldeles för spännande att farmor var på plats. Så med andra ord var omsorgen bortslösad på honom.

Till maten gjorde jag hur som helst en ädelostdip som var riktigt god. Den är säkert ännu godare när den stått till sig ett tag men passade bra relativt nygjord också.


Ädelostdipp

25 g ädelost
1½ dl turkisk yoghurt
1 tsk dijonsenap
1 msk majonnäs
salt
peppar

Mosa ädelosten i en skål. Rör ner lite av yoghurten för att det ska bli lite lättare att mosa. Tillsätt sedan resten. Blanda väl. Smaka av med salt och peppar. Var försiktig med saltet för vissa ostar kan var ganska salta.


Andra bloggar om: , , , ,

2 Utläggningar:

  1. Så underbart det måste vara att ha ett sådant barn. Men glöm inte att det är tack vare dig :)
    Såsen verkar väldigt god! /Lillsnörpa

     
  2. Vist är det jag som har uppmuntrat honom att äta grönsaker. Inte så mycket när vi äter utan mer i affären. Visar honom grönsakerna och berättar vad de heter, låter honom lukta och känna. Och det har gett got resultat vilket är fantastiskt!

    Och såsen var riktigt god.