Utlovad godsak

Utlovade receptet på kolasås. Ursprungsreceptet kommer från Nigella, hon lagar till det här i ett av sina expressavsnitt. Jag blev så klart frapperad av den söta såsens klibbiga uppenbarelse.

När en av mina bästa vänner var på besök på sydligare breddgrader passade jag på att prova receptet. Det blev fantastiskt. När jag skulle upprepa succén på nyår blev det inte alls lika bra. Och jag kan bara dra slutsatsen att jordnöttsmöret är skillnaden. Nigella rekommenderar Skippys släta jordnötssmör och det avrådet jag från. Denna släta gegga gjorde såsen oljig och trist. Ett torrare smör med bitar i var däremot mer enligt min smak.


Kolajordnötssås
Lagom för 4 kolasåsätare (receptet går utmärkt att dubblera)

1 dl grädde
½ dl ljus sirap
¾ dl jordnötsmör (välj med fördel Kung Markattas smör)
50 g mjölkchoklad

Häll alla ingredienser i en kastrull. Låt koka upp under omrörning så att allt smälter. Koka ett par minuter och ta av från värmen. Häll den varma såsen över kall glass och ät med andakt.



Andra bloggar om: , , , ,

2 Utläggningar:

  1. Det där låter himla gott!!! Måste prova det! Tack för tipset! :) /Lillsnörpa

     
  2. Det är himla gott så pova det! Och om man få sås över och ställer den i kylen stelnar den till och blir lite kolaaktig.

    Idag fick svärföräldrarna och svägerskan resterna av såsen till fruktsallad och det fungerade fint.