Från minnenas receptbank

Jag har min pappas receptsamling i min ägo. Eftersom han var en hyfsat tekniskt intresserad man var han trots en ålder på nästan 73 datoriserad. Det betyder att alla recepten finns i min dator. I denna samling av olika godsaker finns det några riktiga höjdpunkter, bland annat har han nedtecknat sina speciella snapskryddningar. Det är helt enkelt en skatt.

I denna skatt finns också receptet på det som i familjen kallas ”fritidsdricka”. Det är en dryck som både jag och lillasyster fick framställa på fritids. Och inte nog med att vi själva fick framställa drycken vi fick också nogsamt nedteckna receptet. Det jag minns mest av detta var det långdragna plitandet.

I dagarna har jag gjort min variant av fritidsdrickan. Jag kunde så klart inte hålla mig till originalet. Sommardrickan, som jag valt att kalla den för att inte reta upp någon, blev en läckert rödorange sirap som nu förvaras i patentflaskor i kylskåpet. Jag och maken är förälskade men barnet föredrar köpesaften.

Godast är det med ett stort glas sommardricka, spädd till lagom styrka med massor av isbitar (och kanske lite gin för den som vill festa till det) en varm dag.


Sommardricka
Ca 1½ liter ospädd saft

4 citroner
1 apelsin
10 jordgubbar
6 dl socker
1 liter vatten

Tvätta citroner och apelsin noggrant i ljummet vatten, skrubba gärna lätt med en mjuk borste. Skiva all frukt i tunna skivor och lägg i en stor skål. Slå över sockret.
Koka upp vattnet och häll över frukten. Rör om så att allt socker löser sig.
Låt blandningen stå kallt i 48 timmar. Häll därefter på rengjorda flaskor.
Håller sig ca 2 veckor i kylen. Späd med vatten till önskad styrka.


Andra bloggar om: , , , ,

0 Utläggningar: