Bullar målade av och med frö

I söndags samlades vi hemma hos mamma för att äta brunch. Jag hade tagit på mig ansvaret för brödet och hade efter inköp av olika sorters frön bestämt mig för att göra små bullar. Barnet hjälpte mig på morgonkvisten, han fick ansvaret för att ”måla” bullarna med ägg. Det var en riktigt god sysselsättning för en 2-åring. När allt var målat var han nöjd med sin insats och jag fick fortsätta mitt jobb i lugn och ro.

Frukostbullar med frön
Ca 20 st

50 g jäst
5 dl mjölk
3 msk socker
1 äggula
13 dl mjöl
200 g smör
1 tsk salt
1 uppvispat ägg till garnering
olika sorters frön

Värm mjölken till 37 grader. Lös upp jästen i mjölken och rör ner socker, ägg, salt och mjöl. Tillsätt smöret i bitar och arbeta degen en god stund. Låt den jäsa i 40 minuter.
Knåda degen ordentligt och dela den i 20 delar. Rulla till bullar och lägg på plåtar.
Värm ugnen till 250 grader.
Pensla bullarna med ett uppvispat ägg och strö över frön av olika slag.
Grädda mitt i ugnen i ca 8 minuter.



Andra bloggar om: , , , , , ,

0 Utläggningar: