Fläskstek tagen till nya höjder

För någon vecka sedan bar jag maken ta fram något till middag ur frysen. Han tog fram en benfri fläskstek.

När jag skulle laga mat kändes benfri fläskstek inte alls lockande, speciellt inte som fredagsmiddag efter en ganska trist vecka. Eftersom köttbiten inte tinat helt funderade jag ett tag påatt slänga in den i kylen tills dagen efter och istället ringa efter en pizza. Men det blev inte så. I stället skivade jag köttet tunt och marinerade det med en massa kryddor.

När maken kom hem stekte jag köttet och serverade som gyros med pommes, vitlökssås och grekisk sallad. Han gjorde tummen upp och ett par dagar senare kom han hem med två benfria fläskstekar och tittade menande på mig. När jag skrattade sa han: – Men de var så billiga ju.

Kryddblandningen är fantastiskt god och går att använda både till griskött, lamm och kyckling. Det är bara att skiva och marinera så det står härliga till.

Mina egna gyros

1 msk paprikapulver
1 tsk chilipulver
1 tsk oregano
1 tsk timjan
½ tsk kanel
2 tsk spiskummin
1 vitlöksklyfta
1 lagerblad (finkrossat)
3 msk citronsaft
2 msk olivolja
500 g kött av valfritt slag
salt

Blanda alla kryddor utom salt med citronsaft och olivolja. Skiva köttet tunt, vilket går lättast om det är halvfruset, och lägg ner i kryddblandningen. Blanda runt ordentligt.
Ställ kallt i ett par timmar. Första gången lät jag köttet marinera i ca 2 timmar och andra gången i ca 24 timmar. Ta fram köttet i god tid och låt det stå i rumstemperatur. Stekt det därefter på ganska hög värme.



Andra bloggar om: , , , , , ,

0 Utläggningar: