Fisk och smör som sig bör

Var på en kursgård där matsedeln lockade med laxpudding med fänkål. Och jag gick inte besviken från bordet för det smakade fantastiskt. Mina bordsgrannar var några mycket kostmedvetna damer som höll på att få slag eftersom rätten serverades tillsammans med skirat smör. Ve och fasa så mycket fett! Senare på kvällen satte de dock gladeligen i sig ostpaj utan att klaga, men där råkade ju fettet vara osynligt även om det var ack så närvarande. För min del kändes det bättre att själv välja mängden smör på maten än att vara hänvisad till någon annans omdöme. Men vi är ju olika.

Jag serverade i alla fall den här rätten till familjen och de åt med ganska god aptit. Och de hällde smör över.

Föresten så innehåller min pudding inget ägg och kanske med rätta ska kallas för gratäng. Men jag kör på pudding och du gör som du vill.


Laxpudding med fänkål
5-6 portioner

8-10 potatisar
1 fänkålsknöl
1 gul lök
200 g gravad lax
2 dl grädde
2 dl mjölk
salt
peppar

Skala potatisen och skriva den i ca 3mm skivor. Änsa och skiva fänkålen och löken. Blanda allt. Lägg hälften i en ugnsfast form. Strimla lasen och trö över. Täck med resterande grönsaksbaldning.
Blanda mjölk, grädde, salt och peppar. Slå blandningen över potatisblandningen.
Gratinera i ugnen i ca 45 minuter eller tills potatisen är mjuk. Eller så gör du som min pappa och kör på hög värme i ca 15 minuter. Sen stänger du ugnen och låter maten stå kvar i ett par timmar tills allt är klart. Allt beror ju på hur mycket tid du har på dig.

Servera med sallad och lite skirat smör. Föresten är det gott med krasse till, barnet hade visat sina agrara kunskaper och det smakade naturligtvis alldeles extra bra då.


Andra bloggar om: , , , ,

0 Utläggningar: