Lök på laxen

Det går långsamt här och är tunt med uppdateringar. Det beror på en mängd olika saker, för ibland är livet mer tungt än annars. Så är det nu! Någon vi älskar väldigt mycket mår inte bra och det börjar märkas i vardagen. Och så finns det såklart glädjeämnen. Våren börjar komma och solen värmer uteplatsen så att det faktiskt går att sitta där en stund med en kopp kaffe. Vi har en fantastiskt glad unge som sjunger och pratar så fort han är vaken. Även den gråaste tillvaro lyses upp när han sätter igång.

Häromdagen lagade jag mat till en man som älskar lax. Om han fick välja skulle han äta det varje dag. Det här var ett lyckat experiment som jag skriver upp för att minnas det. Det ska helt klart göras igen. Jag serverade med stekt potatis eftersom kylskåpet innehöll mängder av överbliven kokt sådan, men det hade nog varit godare med kokt potatis eller eventuellt bara en god sallad till.

Vårlax i örtsås
2 pers

ca 10 cm purjolök
2 portionsbitar lax
salt
peppar
2 msk vitt vin
1½ dl grädde
1 msk gräslök
1 tsk persilja
½ tsk dragon
½ tsk salvia
1 krm rosmarin

Värm ugnen till 200 grader. Skiva purjon tunt och lägg i botten på en liten form. Lägg laxbitarna ovanpå. Salta och peppra.
Blanda vin grädde, gräslök och övriga kryddor i en skål. Slå över laxen.
Eftersom jag satte in min lax när den fortfarande hade en frusen kärna är jag osäker på tillagningstiden men någonstans mellan 15 och 20 minuter blir nog fint.


Andra bloggar om: , , , ,

0 Utläggningar: