Len chokladmousse för alla smaker

Vi hade några olika skäl att fira och vi tyckte att en efterrätt skulle sitta fint. Klassisk chokladmousse fick blir dagens variant. Självklart finns det hur många varianter som helst och det går att variera i det oändliga.

Mitt grundrecept är mycket enkelt och går att smaksätta på olika sätt. Rivet apelsinskal, hackad syltad ingefära, kanel, chili, hackad mynta, rosmarin, hallon, rostade och finhackade nötter, kaffe, vanilj, whisky, rom, kardemumma, glögg och så vidare, eller varför inte göra det enkelt och strö lite havssalt på toppen.

Chokladen går också att laborera med. Ibland vill man kanske göra den på mjölkchoklad, ibland på riktigt bitter mörk choklad. Mamma har ibland gjort schweizernötmousse som är superbt god. För den som vill prova råder jag att byta ut ½ dl av grädden mot creme fraiche för syrans skull.

Och för att ännu mer fördjupa sig i familjens mathistora kan jag också berätta att lillasyster en gång gjorde en mousse i form av Yin och Yang med vit och mörk mousse. Jag vill dock inte råda er att prova eftersom det var ett hemsk meckande med formen på desserten. Och se upp med den vita chokladen, den blir lätt alldeles för söt!

Och den här gången ville jag inte ta mig till affären och därför blev de chokladmousse på blockchoklad så fanns kvar i skåpet och hela härligheten dekorerades inte alls utan serverades precis som den var. Det var gott det också!


Chokladmouse
4 portioner

100 g choklad
2 äggulor
2,5 dl vispgrädde

Smält chokladen och låt den svalna en stund. Vispa grädden.
Rör ner äggulorna i chokladen en i taget och rör om ordentligt. Nu väljer du smaksättning och tillsätter denna till smeten.
Rör ner den vispade grädden försiktigt. Börja med hälften och rör in den innan du vänder ner resten med försiktiga tag.
Häll i formar och ställ i kylen ett par timmar. Garnera efter önskemål.


Andra bloggar om: , , ,

1 Utläggningar:

  1. Gott!

    Aldrig vågat mig på att göra egen chokladmousse från scratch så att säga men det står ju definitivt på listan numer.