Mer kål på det nya året

Jag är tillbaka med min rödkål och mina rester. Familjen tuggar fortfarande i sig med gott mod och verkar ännu inte vara helt urtrötta på mig. Men det kanske kommer.

Den här pastarätten kom till en ganska sen kväll. Vi behövde en snabb middag och klockan tickade på. Många gånger har vi i dessa fall hemfalligt åt något snabbmatsalternativ men inte denhär gången. Och ska jag vara ärlig gick det nästan fortare att ro ihop dethär än att leta upp en hämtmatsmeny, bestämma sig och ringa. Och då räknar jag inte in vänte- och leveranstid. Det här var alltså att föredra tidsmässigt och garanterat smakmässigt.

Jag gjorde egen färsk pasta men det går naturligtvis att använda köpt sådan eller torkad pasta för den delen. Och när det gäller kålfräset går det att använda vilka sorter man så önskar och har hemma. Jag tog det som fanns i kylen. Men jag tror att morötter och vitkål också hade blivit en fin blandning.


Supersnabb pasta med röd kål och nötter
2 portioner

25 g rödkål
25 g fänkål
25 g rotselleri
1 vitlöksklyfta
pasta (helst färsk) till två portioner
salt
peppar
ädelost
2 msk hackade salta nötter eller mandlar

Strimla rödkål, fänkål och rotselleri så tunt du kan. Fräs det i lite olivolja i en panna. Riv över vitlöken och salta och peppra.
Koka pastan enligt anvisningarna på paketet eller enligt det recept du använder.
Blanda pastan med kålfräset. Strö över ädelost och nötter.


Andra bloggar om: , , , ,

0 Utläggningar: