Julrester och nytt år

Gott nytt år!

Idag är jag bortbjuden och det känns bra. Jag ska bara njuta av livet och vara lagom trevlig. Maten överlåter jag till andra. Och jag skulle lagat något hade det blivit champagnerisotto och hummer men så är alltså inte fallet. Om andan faller på och minnet håller i sig så ska jag istället bjuda maken på det när det vankas bröllopsdag.

Mina bekymmer är alltså inte nyårsmenyn utan alla rester jag har kvar. Efter julen har jag en hel massa torkad frukt och nötter i skafferi, kyl och frys. Dessa försöker jag använda upp på bästa sätt. De nötter som fanns kvar i skålen knäckte jag och blandade med fikon och russinen efter glöggen och blandade ner i en bröddeg. Det blev ett riktigt gott frukt- och nötbröd.

Några av fikonen användes också i en sallad på röd kål. Och den röda kålen har jag fortfarande kvar eftersom maken missförstod mig och istället för brunkål i burk kom hem med ett stort rödkålshuvud. Det blir mycket rödkål framöver helt enkelt.


Rödkålssallad med torkade fikon

100 g rödkål
4 torkade fikon
1 msk olivolja
1 tsk fransk senap
1 tsk honung
salt
peppar
10 salta mandlar

Strimla rödkålen fint och fräs den i en panna i ca 1 minut. Den ska inte bli mjuk utan bara lite varm. Lägg i en skål. Skiva fikonen och blanda ner.
Hetta upp olja, honung, senap, salt och peppar i pannan. Blanda ordentligt och häl över salladen. Strö hackade salta mandlar ovan på.



Andra bloggar om: , , , ,

0 Utläggningar: