Flicklunch på bästa sätt

Jag brukar göra en trattkantarellsoppa som jag enligt eget förmenande tycker är superb. Eftersom det är längesedan jag plockade trattisar och säsongen dessutom verkar ganska avlägsen just nu vill jag gärna spara lite på mitt lager. Detta tillsammans med ett oförklarligt sug efter svampsoppa ledde till en ny variant som faktiskt är toppen. Dessutom hade jag mina favoritflickor på besök och vad kan då vara bättre än att servera en smaskig soppa.

Och om det skulle vara säsong för trattkantareller och du har korgen full av sådana små raringar går det såklart utmärkt att laga soppan med dessa istället och utesluta torkad svamp. Du som tänker köpa torkad svamp måste inte köpa trattkantareller utan kan välja andra svampsorter. Kanske Karl-Johan eller någon blandad skogssvamp.

Receptet är ett som jag hittade för länge sedan men som jag har ändrat lite efter vad jag gillar och vad jag har brukar ha hemma. Och när det gäller mejeriprodukterna går det så klart att välja den fetthalt som känns bäst för tillfället. Soppan är god tillsammans med varma ostsmörgåsar och kan både serveras som förrätt och som huvudrätt. Om den ska utgöra huvuddelen av en måltid rekommenderar jag dock en fruktsallad efter.


Trattkantarellsoppa
4-8 portioner beroende på måltidsordning och tillbehör

2 schalottenlökar eller 1 liten gul lök
10 g torkad svamp
200 g champinjoner
1 msk smör
2 msk vetemjöl
1,5 liter vatten
1 grönsaksbuljongtärning
1 msk tomatpuré
50 g ädelost
1 dl grädde
1 dl creme fraiche
salt
peppar

Hacka löken fint. Blötlägg den torkade svampen i hett vatten. Dela den färska svampen i bitar. Ta upp den blötlaggda svampen och hacka den grovt. Spara blötläggningsvattnet. Fräs svamp och lök i smör i en stor gryta. Tillsätt tomatpurén, salt och peppar. Strö över mjölet och rör runt. Slå på vatten och rör ner buljongtärningen. Häll i blötläggningsvattnet från de torkade svamparna. Smula ner osten och låt puttra i ca 15 minuter. Rör ner grädden och creme fraichen och smaka av med salt och peppar.



Andra bloggar om: , , , , ,

0 Utläggningar: