Tolfte luckan – 12 december

Bruna, trinda och runda
I alla fall någorlunda
Passar både gammal och ung
Och här är mamma alltid kung.


Köttbullar är ett måste på julbordet. De kan serveras i tusentals olika tappningar och för alla smaker. Men för de flesta är det ändå mammas köttbullar som gäller. Undantaget är nog min svägerska, hon väljer mammas köttbullar så länge de har tillnamnet Scan. Mitt lilla barn äter nog de flesta köttbullar så länge han får potatis och sås till men vänta ni tills jag har indoktrinerat honom. Då kommer det att vara mammas köttbullar för hela slanten.

Mina är gjorda på halalkalv för att mina gäster ska kunna njuta av läckerheterna. Denna färs är dessutom trevligt billig i jämförelse med den färs som annars fanns tillgänglig i affären. Det är alltid ett välkommet inslag när julklapsinköpen börjar hopa sig.


Franks Mammas köttbullar
Som Frank säger blir det - MÅNGA

Ca 1 kg kalv eller nötfärs
1 dl grädde
1 gul lök
1 ägg
salt
peppar

Sätt ugnen på 175 grader. Hacka löken så fint det går. Blanda samman alla ingredienser.
Rulla köttbullar av smeten. Det är lättast att rulla om dina händer är lite blöta så doppa dem i lite vatten då och då, Placera köttbullarna på en plåt eller i en ungsfast form. Baka dem i ca 15 minuter i ugnen. När de kommer ut är de ganska gråa och trista.
Om du ska äta dem direkt så sätt igång stekjärnet och ge köttbullarna fin yta tillsammans med lite smör i pannan.
Om du ska spara köttbullarna så låt dem svalna. Paketera därefter i påsar och stoppa i frysen. När det är dags att äta dem tar du fram dem och låter dem tina innan du steker upp dem.



Andra bloggar om: , , , , ,

0 Utläggningar: