Tjugotredje luckan - 23 december

Köpa färdig eller koka hemma
Får du faktiskt själv bestämma
Viktigaste är ändå
Det du smetar ovanpå


I många hem är det sedatt griljera skinkan just idag. Många hävdar till och med att det inte blir jul för än den första skinkmackan med nygriljerad skinka intagits tillsammans med mycket senap. Jag är nästan böjd att hålla med. Det är en speciell sak det där.

När jag var liten satt vi och väntade hela dagen på att skiknan skulle koka färdigt i sin jättekastrull. Den där speciella lukten spred sig i huset och vi bara väntade och väntade.

Jag kokar inte min skinka själv. Jag är för lat för det. Jag köper en färdigkokt variant och det brukar bli bra. När det gälelr griljeringen har jag efter ett par års velande fram och tillbaka med olika varianter kommit fram till det som passar mig. Nu skriver jag ner det en gång för alla så behöver jag inte leta bland gamla lappar och recept för att hitta det till nästa år.


Griljerad julskinka

1 st skinka av lämplig storlek, form och kvalité
1 ägg
3 msk senap
1 msk sirap
ströbröd

Sätt ugnen på 200 grader. Blanda ägg, senap och sirap i en skål. Klä av skinkan eventuella nät och svår. Skär också av en del fett så att det inte blir en allt för tjock rand. Pensla skinkan med senapsblandningen och strö över ströbröd.
Griljera skinkan i ugnen tills den fått fin färg. Gå inte för långt från ugnen för dethär har inte speciellt lång stund.


Andra bloggar om: , , , ,

0 Utläggningar: