Tjugoandra luckan - 22 december

Kryddor de hör julen till
Finns i snaps och bröd och sill
Smakar bra på detta sätt
Passar som en efterrätt


När jag var i väg och höll kurs i höstas hade kursgården flera goda teer på sin repertoar. Trots att de var påsteer var de mycket goda. Det som uppskattades mest bland deltagarna var ett chai-te som var alldeles extra gott. I dagarna var jag på ett annat ställe där jag fick samma sorts te och efter att ha frågat den vänliga personalen om inköpsstället fick jag ett par påsar med mig hem.

Nu har påsarna legat i min väska och det doftar underbart varje gång jag öppnar den. Denna lukt tillsammans med en starkt längtan efter att baka min favorit cheesecaken gav mig en finfin idé. Idag firar nämligen lillasyster födelsedag och vi har lovat att bjuda henne på födelsedagsmiddag. Chai-cheesecaken blir avrundningen på denna middag.

Grattis lilla goding!


Chai-cheesecake

250 g pepparkakor
75 g smör

500 g färskost
2 ½ dl vispgrädde
¾ dl gelesocker multi
½ tsk kanel
2 krm malen ingefära
1 krm svartpeppar
1 krm karedmumma
1 krm kryddnejlika


Krossa pepparkakorna. Smält smöret och rör ner det bland pepparkakskrosset. Pressa ut kaksmulorna i en form och ställ den kallt.

Koka upp 1 dl grädde och rör ner kryddorna i den tillsammans med sockret. Låt svalna lite och rör samman med färskosten till en jämn smet. Vispa resterande grädde och rör ner i smeten. Häll ner smeten i formen och täck över med plastfolie. Låt stå kalt över natten. Servera gärna med en apelsinsallad.



Andra bloggar om: , , , ,

0 Utläggningar: