Tjugonde luckan - 20 december

Rester efter julbordet
Kan tas omhand på detta sätt
Med pasta och en enkel sås
Går middagsplanerna i lås

Det är ju inte bara skinka som brukar bli över efter julbordet. Åtminstone i vårt hushåll brukar gravad och kallrökt lax finnas bland resterna. Att äta laxmackor kan var nog så trevligt men att röra ihop en enkel pastasås är alltid trevligt. Och dessutom känns det som en trevlig variation efter den ganska tunga julmaten.

Och det är förståss inget hinder att göra den här rätten innan jul. Det gjorde vi. Priset på lax är ju tillfredsställande lågt såhär inför julen och då går det att göra superlyxig middag utan någon som helt kraftansträngning. Med ett glas vin är kvällen räddad.

Receptet är en variant på ett jag hittade på nätet för ett tag sedan. Men jag gjorde så klart min variant och eftersom jag tycker att det var superbt gott så ska det såklart skrivas ner och sparas så att jag kan ta fram det igen när det behövs. Receptet är för två personer eftersom den här rätten inte lämpar sig för barnets mun. Han fick favoriten korv och mos vilket han själv önskade.

Laxpasta
2 portioner

4 skivor kallrökt eller gravad lax
färsk pasta till 2 personer
1 dl creme fraiche
1 tsk fransk senap
saft från ½ lime
1 msk dill
1 msk persilja
1 msk basilika
1 nypa socker
salt
svartpeppar
parmesanost


Koka pastan enligt anvisningarna på paketet. Rör samman creme fraiche, limesaft senap och kryddörter i en gryta. Låt set smälta samman och bli varmt. Smaka av med socker, salt och peppar.
Blanda pastan med såsen. Dekorera med laxen och strö riven parmesan över anrättningen.


Andra bloggar om: , , , , , ,

0 Utläggningar: