Sjunde luckan - 7 december

Kulprov och trådprov av sockerkok
Skrivs det om i godisbok
Ska du göra en egen smet
Glöm ej att den kan va het

Tidigare har jag dragit mig för att göra egna godsaker, åtminstone av kokt socker. Men jag tyckte att det var på sin plats att prova. Såhär blev det.


Min fudge

5 dl strösocker
2,5 dl vispgrädde
2 tsk vaniljsocker

Börja med att göra alla förberedelser. Olja en form, min var 32*24. Tappa upp ett kallt vattenbad till kastrullen. Ta fram en bakduk och blöt den och krama ur ordentligt. Ta fram en sockertermometer en träsked och en kastrull. Ta därefter fram alla ingredienser. Med sådan förberedelse kommer det att gå ganska smidigt.

Börja med att värma upp socker och grädde i en kastrull. Rör om med en träsked tills sockret är upplöst.

Låt smeten koka upp under locka och puttrar i 3 minuter. Lyft av locket och kolla temperaturen, 112 grader ska det vara. Vill du kan du såklart göra kulprovet men vet du inte vad det är så gör det inte svårt för dig. Om smeten är varm nog, ställ kastrullen i vattenbad tills smeten är 45 grader.

Ta upp grytan ur vattenbadet, tillsätt vaniljsockret och vispa tills massan blir tjock. Häll därefter massan i den oljade formen. Täck alltsammans med en fuktig bakduk och låt via i ca 30 minuter.

Ta bort bakduken och låt sockermassan svalna. Nu kan du välja att göra markeringar i smeten innan den svalnar helt. Använd en lätt oljad kniv. Låt därefter smeten stelna helt.




Andra bloggar om: , , ,

0 Utläggningar: