Sjätte luckan - 6 december

Hela korn är bra för oss
Och gärna tillsammans med lite kross.
Blanda allt och grädda snart
Det smakar faktiskt underbart

På julen krävs det ganska mycket bröd och därför brukar jag baka en del innan julhelgen infaller. I vårt hushåll har vi det som kallas för mormorbröd, ett gott grovt bröd med hela korn och annat gott. Det är ett recept som gått i arv från mormor, via mamma och så till mig. Nu råkar det dock vara så att jag inte kan använda det där receptet i år eftersom min svärmor kommer på besök. Hon kan bland annat inte äta socker och sirap, och det är en ganska viktig ingrediens, så jag har helt enkelt gjort en egen variant. Istället för att låta sötman komma från sirap tar jag tagit i russin. Resultatet blev ett fantastiskt gott bröd som vi alla kan äta av.

Den som har Candida kan alltså äta lite av dethär brödet eftersom jag bakar det med A-fil. Det blir ganska hårt men det gör faktiskt inte något. Och eftersom det inte längre är ett mormorbröd har jag såklart döpt om det för att inte orsaka någon förvirring.


Svärmorsbröd
3 limpor

1 l A-fil
2 dl russin
2 tsk salt
3 tsk bakpulver
5 tsk bikarbonat
9 dl rågsikt
9 dl vetemjöl
2 dl rågkross

Sätt ugnen på 150 grader, smöra tre brödformar och strö ner rågkross i dem. Blanda alla ingredienserna i en stor skål. Det är lättast att blanda med händerna. Häll smeten i formarna. Pressa lite på smeten med våta händer så att du blir av med eventuella luftbubblor.
Grädda bröden längst ner i ugnen i ca 2 timmar. Ta ut och låt svalna under bakduk till nästa dag. Det är perfekt att skiva bröden tunt och frysa in dem. De tinar på nolltid och är superba att ta fram till frukosten.



Andra bloggar om: , , , , ,

0 Utläggningar: