Femte luckan - 5 december

Frukt och grönt är alltid bra,
Det ska man på bordet ha.
Med lite grädde och pressad citron
Får man snabbt på allt fason

När jag var liten och hälsade på mormor tittade jag ofta i hennes veckotidningar. Det roligaste var recepten och jag brukade klippa ut eller skriva av dem jag tyckte mycket om. Ett sådant recept var en tysk julsallad. Jag tror att jag gillade bilden mer än receptet i sig, jag har i alla fall aldrig provat den. Men vad passar väl bättre än att prova ett nytt recept när det närmar sig jul. Eftersom jag inte hade alla ingredienser hemma men istället hade annat blev inte min sallad precis som den i receptet men den var god ändå.


Min tyska julsallad

½ purjolök
1 apelsin
1 äpple
ca 10 cm rättika
½ fänkålsstånd
½ dl rusin
1 dl grädde
1 msk citronsaft
salt
socker
peppar

Strimla purjolöken. Filea apelsinen och skär äpplet i tunna skivor. Skiva rättika och fänkål tunt. Blanda alla grönsaker med russinen. Rör samman grädde citronsaft, salt peppar och lite socker. Slå över salladen och blanda runt.


Andra bloggar om: , , , , , ,

0 Utläggningar: