Barndomsmat på tapeten igen

När jag i hyfsat vuxen ålder fortfarande bodde hemma blev pappa av olika själ ansvarig för middagsmaten. Det föranledde visa klagomål från mig och lillasyster som tyckte att han lagade alldeles för mycket husmanskost. Mest av allt surade vi när han gjorde cowboy-mat. Det betydde att han blandade potatismos med mjöl och ägg och gjorde några stabbiga potatisplättar som serverades med fläsk. Inget för våra smaklökar. Pappas försvar var att han lagade mat som han tyckte om och om vi ville ha något mer modernt fick vi vara så goda att antingen laga maten själva eller lämna användbara recept i hans vård. Efter detta förärade vi pappa en bok som jag tror hette ”vardagsmat”. Snabbt hittade vi några favoriter som återkom på köksbordet. En av dessa var kyckling med oliver. Det var superbt gott!

När jag idag pratade med mamma i telefon förde hon kycklingen på tal. Boken med receptet är försvunnen och hon frågade om jag eventuellt hade det kvar. Om det recept jag har överensstämmer med originalet vet jag inte men det var åtminstone så här jag och lillasyster återskapade rätten när vi fick ett akut sug för några år sedan.


Olivkyckling
4 portioner

1grillad kyckling
2 vitlöksklyftor
saften av ½ citron
1-2 tsk rosmarin
20 svarta oliver
2 tsk kinesisk soja
3 dl grädde
1 dl vatten
salt
peppar

Sätt ugnen på 200 grader.
Dela kycklingen i portionsbitar och ta bort skinnet. Lägg den i en form. Strö över oliverna.
Blanda riven vitlök, citronsaft, rosmarin, soja, grädde och vatten. Smaka av med salt och peppar.
Häll såsen över kycklingen och ställ formen i ugnen tills allt blivit genomvarmt. Servera med ris eller pasta.




Andra bloggar om: , , , ,

0 Utläggningar: