Lurendrejeri

Det finns säkert många sätt att få kräsna barn och fäder att äta mer grönsaker. För min del har jag hittat ett sätt som passar oss, grönsakerna åker direkt ner i grytan. Då uppstår mycket få protester mot det som serveras. Och det blir dessutom mycket dryga anrättningar om någon känner att hushållskassan tryter.

Det första experimentet bestod i att tärna rotselleri och palsternacka ganska smått. Vitlök revs över. Alltsammans frästes på järnet i lite olivolja tillsammans med lövbiff i tunna strimlor. Passerad tomat, tomatpuré och lite grädde fick agera sås. Det hela serverades till färsk pasta och fick både maken och barnet att smacka av pur förtjusning.

Nästa experiment fick inspiration av ett recept jag hittade på nätet. Men eftersom min kyl inte innehöll samma ingredienser som receptet blev det en annan variant. Kyckling och vitkål samsades med Ajvar och cremé fraichè. Smaskens tycke maken medans barnet rynkade på näsan. Fast å andra sidan rynkade barnet på näsan även åt favoriten välling den dagen.

Kycklinggryta med vitkål och Ajvar
4 portioner

2 kycklingfiléer
100 g vitkål
1 dl ajvar
2 dl cremé fraichè (välj själv fetthalt)
lite vatten
salt
peppar

Tärna kycklingen och stek den i lite olja. Lägg åt sidan. Strimla vitkålen och fräs även den. Häll över kycklingen och rör ner Ajvar och cremé fraichè. Låt koka upp. Salta och peppra. Servera med potatisklyftor.



Andra bloggar om: , , , ,

2 Utläggningar:

  1. Det lät riktigt gott måste jag säga. Får testas någon dag.

     
  2. Mmm, det var gott. Testa gärna och lämna en kommentar kring vad du tyckte.