Frosseri är en dödssynd, men ändå...

Den senaste tiden har vi inte ätit hemma så mycket. Vi har blivit bjudna på mat på olika ställen och när det väl varit vid eget bord har maten lagats av någon annan. Lata dagar på matfronten alltså. Och vart jag än är och vad jag än äter så längtar jag efter mina nudlar.
Blev bjuden på thaimat i Stockholm för ett par månader sedan. Det var en fantastiskt god Pad Thai som utvecklade ett beroende hos mig. Och eftersom det inte går att få tag på något liknande där jag bor så har jag fått experimentera mig fram till ett bra recept. Har sökt lite på nätet och fått inspiration men gjort min egen variant.
Och så har vi det är med att göra anspråk på en rätt. Jag har aldrig varit i Thailand, jag har aldrig ätit någon ”äkta” thaimat och jag har inte lärt mig det här receptet av en Thailändare. Men det här är min Pad Thai och antingen lagar du den och äter en god rätt eller så lagar du något annat.

När det gäller mängden mat kanske jag ska göra ett påpekande. Rätten borde nog räcka till tre eller fyra personer men när vi gör det här hemma så räcker det till oss två och lite blir över till dagen efter. Vi kan inte sluta äta av det helt enkelt, vilket medför att vi, med mindre lyckat resultat, nästan rullar från bordet.


Pad Thai
3-4 portioner
Saften av 2 lime
2 msk soja
1 msk vatten
1 tsk vinäger
4 msk socker
2 kycklingfiléer
1 pkt platts risnudlar
100 g vitkål
2 ägg
olja
salt
peppar
1 dl jordnötter
100 g böngroddar
limeklyftor

Blanda limesaft, vinäger, soja, vatten och socker i en liten gryta. Koka upp och låt reducera till hälften återstår. Sätt åt sidan.
Koka nudlarna enligt anvisningarna på paketet. Vill du har lite mosiga nudlar så som de brukar vara i hämtmatspaketen så låt dem koka hela tiden ut, annars är du bara lite snålare med tillagningstiden.
Skär kycklingen i bitar och stek den i lite olja tillsammans med riven vitlök. Lägg åt sidan.
Vispa upp äggen och stek dem till en äggröra. Strimla vitkålen, hacka jordnötterna grovt.
Blanda samman nudlar, ägg, kyckling kål, hälften av jordnötterna och slå över såsen. Blanda runt. Smaka av med salt och peppar.
Servera med böngrodar, limeklyftor och resten av jordnötterna.



Andra bloggar om: , , , ,

0 Utläggningar: