Milda maränger

Just nu håller jag och lillasyster på med ett hemligt projekt. Vi är djupt involverade i något som är både tidskrävande och roligt. Vad det är får ni se om en vecka eller så. I väntan på detta får ni nöja er med något som hände i våras.

Jag hade fått äggvitor över och var lite villrådig över vad som skulle göras av dem. Maken pläderade för maränger men jag var tveksam. Mina tidigare försök att göra dylika läckerheter har aldrig gått vägen. Det har blivit sega små klumpar som fallit ihop och fastnat på bakplåtspappret Men de ihärdiga önskemålen gjorde att jag föll till föga. Vi letade upp ett recept som lät lagom enkelt. Det var dock för stort för våra behov så vi minskade ner det och räknade om lite. Det blev otroligt goda maränger. Ljust bruna och krispiga som bara den.

Den som vill ha vita maränger får sänka värmen och låta plåten stå längre i ugnen. Enligt en kakbakare av det gamla gardet är det 50 grader i upp emot 20 timmar som gäller. Jag har inte provat och kommer inte att göra det heller. Vill jag ha vita maränger kan jag köpa dem.


Maränger
25 st

4 äggvitor
1 krm ättika
2 dl socker

Sätt ugnen på 100 grader.
Vispa äggvitorna till hårt skum. Rör ner ättikan och vispa upp äggvitorna igen. Tillsätt därefter sockret lite i taget och vispa mellan varje omgång.
Klicka ut marängerna på bakplåtspapper och grädda i 1½ timme. Öppna inte luckan under tiden! Tag ut och låt svalna.



Andra bloggar om: , , ,

0 Utläggningar: