Gott bröd utan nöd

Jag har varit trött på datorn under en tid. Jag har varit trött på mat under en tid. Jag har varit trött på allt under en tid. Men det börjar ta sig.

Vi har hunnit fira 1-års dag i hemmet. Det var trevlig men lite slitigt med födelsedag två dagar på rad, men det var också enda lösningen eftersom det annars blev för många gäster även med en sådan stor lägenhet som vi har. Hur som helst blev gästerna bjudna hembakat bröd med smör, ost och skinka. Därefter serverades tårta, av olika slag, och småkakor. Recept kommer att publiceras här så småningom.

Idag bjuder jag dock på receptet på mycket lättbakade långpannebullar. De är grova fast ändå ljusa och de är som sagt superenkla att baka. Jag satte degen på morgonen och lät den jäsa. När den bakats ut i formen diskades allt upp, köket städades och formen petades in i ugnen. En timme innan gästerna kom såg allt fint ut och några stora nybakade bröd fanns på skärbrädan. Övertäckt med en handduk smakade det helt perfekt när gästerna kom.

Brödet bakades mjölkfritt ena dagen och med mjölk andra. Först för att kunna servera besökande allergiker och därefter för att experimentera. Båda varianterna fungerade alldeles utmärkt.



Långpannebullar
30 bullar

50 g jäst
75 g smör (eller mjölkfritt margarin)
5 dl vätska (mjölk eller vatten eller en kombination av båda)
2 msk farinsocker
4 dl havregryn
4 dl dinkelsikt
2 dl dinkel fullkornsmjöl
6-7 dl vetemjöl
2 dl solrosfrön
lite salt
solrosfrön och linfrön till dekoration

Smula jästen i en stor bunke. Smält smöret och häll på vätskan, värm till 37 grader. Häll vätskan i bunken och lös upp jästen helt. Rör ner resten av ingredienserna. Arbeta samman till en deg. Låt jäsa i 45 minuter.

Sätt ugnen på 225 grader. Knåda degen ordentligt och kavla ut den i en smord och mjölad långpanna. Skär degen i 30 rutor. Skär ganska djupt för att få degen att hålla sig separerad. Låt jäsa i 30 minuter.

Pensla degen med vatten och strö på linfrön och solrosfrön. Antingen kan fröna blandas och strös över eller så kan de strös på i mönster. Grädda i 25 minuter mitt i ugnen.


Andra bloggar om: , , , ,

1 Utläggningar:

  1. Jag älskar olika sorters bröd, det blir så mycket godare när man bakar det själv tycker jag. Kanske testar detta:)