Förbjuden sås nu tillåten

Eftersom jag med jämna mellanrum bjuder muslimer på middag har jag ibland fått tänka till när det gäller menyn. Tillexempel har gelatinet i pannacottan har ersatts med Gelésocker multi, eftersom det är helt vegetariskt. Det är egentligen inte speciellt svårt att laga halalmat bara man är medveten om innehåll och eventuella ersättningar.

Häromdagen gjorde jag ett experiment som blev väldigt lyckat. Jag var sugen på lax och vitvinssås. Det går naturligtvis inte att servera en troende muslim eftersom vin är haram. Jag provade en variant med vitvinsvinäger eftersom det är tillåtet. Resultatet blev över förväntan och jag lovade att publicera receptet.


Halal-vitvinssås
4 portioner

5 cm purjolök
2 dl vatten
1½ msk vitvinsvinäger
4 vitpepparkorn
1½ dl cremé fraichè
salt
peppar

Strimla purjon fint. Låt koka upp i en kastrull tillsammans med vatten, vinäger och hel vitpeppar. Låt reducera till hälften återstår. Sila spadet om du inte vill ha lökbitarna kvar, annars tar du bara upp pepparkornen. Rör ner cremé fraichè och smaka av med salt och peppar.



Andra bloggar om: , , ,

3 Utläggningar:

  1. Jag blir stolt och lite rörd när jag läser ord som haram i din blogg. Det känns finfint att ha en familj som fixar och ställer upp och lägger ut reccept. Snacka om support. Puss

     
  2. Hello. This post is likeable, and your blog is very interesting, congratulations :-). I will add in my blogroll =). If possible gives a last there on my blog, it is about the Projetores, I hope you enjoy. The address is http://projetor-brasil.blogspot.com. A hug.

     
  3. kära syster yster, klart att vi supportar. Det är det vi är till för- Och din support är ju inte heller långt borta.