slå dank eller äta dinkel

I morgon är det Jungfru Maria bebådelsedag. Då kommer ganska många invånare i vårt land sätta tänderna i nygräddade våfflor av olika slag och med olika tillbehör. Och att vi gör det kan vi väl tacka den eller de lomhörda och förmodligen matglada individer som uppfattade vårfrudagen som våffeldagen.

Jag äter helst våfflor i Sjöstugan vid Grövelsjöns fjällstation. De serveras beströdda med socker tillsammans med vispgrädde och hjortronsylt. Ska jag göra själv har jag förälskat mig i dinkelvåfflor med fruktsallad på hallon, mango och grape. Det har varit lördagsfrukost ett par gånger och gör sig alldeles utmärkt tillsammans med kaffe och morgontidningen.

Dinkelvåfflor är inget för den omedelbart hungrige eftersom det krävs förberedelse. Gör smeten dagen innan och låt den vila i kylen ett par timmar, jag brukar ha den där över natten. Försöker du grädda våfflor på en ny smet blir det mest pannkaka. Mitt tips är att hälla smeten i ett litermått med lock innan det placeras i kylen. Då är det lätt att hälla smet på järnet och det blir minimalt med kladd. Jag har två olika recept. Det andra innehåller bara fullkornsmjöl och håller dig mätt i flera timmar. Båda recepten är goda så prova det som känns bäst för dig.



Dinkel-våfflor 1
6-8 laggar

4 dl mjölk
2 dl dinkelmjöl sikt
2 dl dinkelmjöl fullkorn
1 tsk bakpulver
50 g smält smör
3 ägg
½ tsk salt

Smält smöret och låt det svalna. Blanda mjölsorterna i en skål. Häll på 3 dl av mjölken och rör till en tjock smet. Tilsätt resten av ingredienserna och rör om tills allt är ordentligt blandat. Ställ smeten kallt i ett par timmar, gärna över natten.
Grädda våfflor och servera med en god topping.


Dinkel-våfflor 2
5-6 laggar

2½ dl dinkelmjöl fullkorn
2 ägg
1½ dl mjölk
1 dl grädde
50 g smör, smält
1 tsk bakpulver

Rör samman alla ingredienserna. Låt smeten svälla över natten i kylen. Grädda våfflor.

Andra bloggar om: , , ,

0 Utläggningar: