Torrt bröd kan smaka bättre

Jag vill inte påstå att engelsk mat tilltalar mig nämnvärt, den verkar mest fettstinn och trist. Och ändå produceras en mängd matlagningsprogram på denna stora ö. Det var under ett sådant program, Nigella som nu sänds i repriserad form, som det uppenbarades sig för mig. Brödpudding! Efter julen fanns det otroliga mängder bröd i hushållet. Svägerskans hembakade vörtbröd, hembakat hasselnötsbröd, köpt surdegsbröd och tillika rågbröd. Eftersom jag har visa aversioner mot fåglar och inte känner för att föda dylika var det alltså dags att göra något matnyttigt av brödet. Nu blev det knappast något nyttigt men man kan inte få allt.

Jag som aldrig ätit brödpudding tidigare blev glatt överraskad. Nu gjorde jag förvisso en chokladig form eftersom just choklad är en sådan förlåtande smak, det mesta går ner med en smak av den lilla kakaobönan i förädlad form. Det blev gott och var inte alls så konstigt som man kunde förvänta sig. Det var som en blandning av fattiga riddare och riktigt kladdig chokladkaka.

Om du gör den här varianten gör den endast på det som kallas Nutella, varianter med mindre nötter och mer konstiga fetter kommer inte att bli lika smaskiga! Jag använde fuktsocker istället för vanligt, för det var den paketen som kom ner först från skåpet. Jag var drabbad av helglathet.


Chokladig brödpudding
4 portioner

8 skivor bröd (jag använde ett halvgrovt hasselnötsbröd)
1 dl nutella
2 dl grädde
2 dl mjölk
1 dl fruktsocker
25 g mörk choklad
2 ägg

Sätt ugnen på 200 grader. Bred 3 smörgåsar med rikligt med nutella och täck med resterande bröd. Skär sandvikarna i remsor och placera lite omlott i en ugnsform.
Koka upp grädde, mjölk och socker. Tag av från värmen och rör ner chokladen. Rör tills allt smällt. Vispa upp äggen och rör ner i chokladsmeten, häll genast över brödet.
Grädda puddingen i ca 40 minuter mitt i ugnen. Låt den svalna något innan servering, den är godast ljummen.



Andra bloggar om: , , , ,

2 Utläggningar:

  1. Ordet brödpudding låter inte så tilltalande. Har provat original på plats i UK. Men så har vi det här med russin. Det är ju en ingrediens som inte faller mig i smaken när de ligger där fuktiga och uppsvällda i bakverk och desserter. Chokladsmaken gör det säkert mycket mer delikat.

     
  2. Haha, russin verkar vara ett stort problem för många.