Jag såg mamma…

…äta tryffel jag.

Som jag skrev i förra inlägget så ska jag bjuda min mamma på något annat än på aprikoser med ingefära. Istället har jag gjort pepparkakstryffel som hon ska få smaka på. Om det är någon kvar vill säga. Maken tyckte att den var hemskt god och han skulle mer än gärna sätta i sig flera stycken. Men men, de är lätta att göra så i värsta fall får jag göra några till innan dopparedagen.

Föresten så hade jag inga kryddnejlikor och därför fick inget sådant följa med i smeten. Hade jag haft det vet man aldrig. Prova dig fram.


Pepparkakstryffel
15 st

100 g mörk choklad
1 msk smör
1 dl grädde
1 tsk malen kanel
½ tsk malen ingefära
½ tsk malen kardemumma
4-5 pepparkakor

Smält chokladen och smöret. Rör ner grädden tillsammans med kanel, ingefära och kardemumma. Rör runt tills allt blandats och blivit en blank smet. Ställ kallt en stund, kanske 1 timme, smeten ska hårdna så att den går att rulla. Om den blir för hård så låt den stå framme och mjukna lite. Rulla bollar av smeten.
Krossa pepparkakor till fina smulor och rulla bollarna i kakkrosset. Ställ kallt.



Andra bloggar om: , ,

2 Utläggningar:

  1. Modern kan tala om att det var en alldeles utmärkt värdinnepresent.
    Trevlig med hemgjort, lite lyxigt och försvinnande gott

     
  2. Låter bra det där med försvinnande!