Bara det godaste gott

Det börjar lacka mot jul riktigt rejält. Jag som försökt avhålla mig från sötsaker den senaste tiden har gjort lite gott ändå. Fast det är ändå ganska okej snask om jag får säga det själv. Och den som vill följa reklamens budskap om äta GI-anpassad föda kan förutom att göra sig ett besök på en svensk hamburgerkedja äta en av de har godingarna.

Receptet är mitt eget men jag har inspirerats av en amerikansk godis-site där dessa presenterades som divine, alltså gudomliga och betingade ett pris om $50 för 18 stycken. Det här receptet blir betydligt billigare och ungefär dubbelt så många. Och så är det dessutom mitt bidrag till Brazilian Lindas jul-lördagsgodis.

Förresten så är de faktiskt nästan på gudomliga. Det är segt, mjukt, sött, hett och surt på en gång. Helt enkelt min nya favorit. Min mamma tänker jag däremot bjuda på något annat, hon tycker att aprikoser smakar vidrigt. Men om gillar aprikoser och tänker göra ett gott julgodis kan jag varmt rekommendera det här.


Ingefärsglacerade aprikoser med mörk choklad
Ca 40 stycken

250 g torkade aprikoser
2 msk honung
1 tsk finriven ingefära
50 g mörk choklad, 70% kakao eller mer

Smält honungen i en kastrull. Riv ner ingefäran. Det en bubblig smet. Låt den bli gyllenbrun under omrörning. Tag smeten av värmen och blanda ner aprikoserna. Rör om ordentligt. Plocka ut aprikoserna och lägg på bakplåtspapper var för sig. Ställ kallt en stund.
Smält mörk choklad och doppa halva aprikosen. Låt stelna innan servering. Förvara i en lufttät burk, eventuellt med smörpapper mellan lagerna så att det inte blir en hård klump av alltsammans.


Andra bloggar om: , , ,

0 Utläggningar: