En tupp i halsen

Jag läste hos Victoria att hon fått tuppakaka. Jag blev lite nyfiken och gjorde en sökning. Hittade receptet och en berättelse om det samma på Söderhamns kommuns hemsida.
Och så var jag tvungen att provbaka. När jag satte tänderna i kakan insåg jag att jag ätit detta förut.

Tänk er en mörk novemberkväll i en liten by i Dalarna. På en folkhögskola sitter ett tiotal elever med ett enormt godissug Kiosken har stängt och det är för dyrt för att beställa taxi in till stan. Plötsligt reser en av eleverna sig och säger sig ha lösningen på problemet. Och se där, si sådär en halvtimme senare återvänder hon med en helt fantastisk liten kaka.

Och så vill jag påpeka att receptet är skamlöst stulet från Söderhamns … Med den lilla förändring att jag inte använde mig av kaffekoppsmått utan av deciliter. Och så att jag faktiskt mätte mängden mandel.


Tuppkaka

2 ägg
3 dl socker
3 dl mjöl
50 gram smör
1 dl hackad mandel

Sätt ugnen på 225 grader. Smörj och bröa en form. Blanda samman ägg, mjöl och socker till en deg. Platta ut den i formen, det går ganska bra med lite fuktiga händer.
Hyvla eller klicka ut smöret ovanpå kakan. Strö över mandeln.
Grädda kakan i ca 15 minuter (högst 17 minuter enligt receptet).


Andra bloggar om: , , , ,

2 Utläggningar:

  1. Farligt god.
    Så har man alltid ingredienserna hemma. Det blir till att sätta lås på kyl och skafferi.

     
  2. Ja, den är verkligen farligt god!