Laga mat per telefon

Pratade med en väninna som lagade mat. Hon gjorde en soppa som lät väldigt god. Eftersom jag fick vara med telefonledes i alla moment bestämde jag mig för att göra en liknande soppa. Dock ändrade jag lite efter eget behag, la till och drog ifrån helt utan skrupler. Det blev en god soppa som passade alldeles utmärkt till lunch.

Fotot stämmer inte riktigt överens med beskrivningen. Jag glömde att lägga på baconet innan jag fotograferade och när jag kom på det var soppan uppäten. Men ni får föreställa er ändå.


Sommarsoppa med majs
4 portioner

4 potatisar
1 tsk olivolja
3 selleristjälkar
2 morötter
ca 15 cm purjolök
4 dl majskorn (det var ungefär 4 majskolvar)
2 röda paprikor
5 dl mjölk
salt
peppar
timjan
1 pkt tärnat bacon

Koka potatisarna och mosa dem ordentligt. Blanda moset med mjölken till en soppkonsistens.
Hacka grönsakerna i lagom storlek och skär av majskornen från kolvarna. Hetta upp oljan i en stor gryta och vänd ner grönsakerna. Fräs dem ett par minuter. Häll på mjölk och potatisblandningen. Tillsätt timjan efter smak, Jag tog en ordentlig näve färsk. Salta och peppra. Låt sjuda i ca 15 minuter.
Stek baconen knaprigt och låt rinna av på lite papper. Häll soppan i skålar och toppa med baconet.


Andra bloggar om: , , , ,

3 Utläggningar:

  1. Fin blogg du har. Gillar din kommentar "mest om bebisen som kommit till oss", det var vackert skrivet:)

     
  2. Tack tack.
    Det har dock inte blivit så mycket bebis... men detä r roligare att mysa med honom än att skriva om honom.

     
  3. ok.. " i will imagine the bacon"..hihi
    hoppas du har en bra dag!