Go bananas - lördagsgodis

Brazilian Linda har sedan ett tag tillbaka utlyst temat Lördagsgodis. Den som vill får skicka sitt recept till Linda som sedan publicerar länkar till alla deltagares olika läckerheter. På så sätt kan den som är sugen på lite lördagssnask få inspiration, tips och recept snabbt och enkelt.

Varje vecka har olika teman och den här gången är banan ledordet. Det var kanske inte det lättaste eftersom jag egentligen inte tycker om bananer. Fast å andra sidan är det bra med utmaningar och nu har jag ju dessutom funnit ett sätt att använda gamla bananer som ändå bara ligger.


Kokospannkakor med banansirap och glass
4 portioner

1 ägg
1 dl mjöl
2 dl kokosmjölk
1 nypa salt
fett att steka i
1 mogen banan
½ dl ljus sirap
limesaft efter smak
vaniljglass


Rör ihop hälften av kokosmjölken med mjöl och salt. Vispa ner ägg och resten av mjölken till en slät smet. Låt smeten svälla en stund. Smält smöret och vispa ner i smeten. Grädda tunna pannkakor.
Mosa bananen. Häll sirapen i en kastrull och tillsätt bananmoset. Låt koka upp under omrörning. Tillsätt lime efter smak. Det ska inte vara för sött men inte surt heller.
Lägg upp pannkakor och glass på en tallrik. Häll över sirapen och servera.


Andra bloggar om: , , ,

3 Utläggningar:

  1. Vad gott! Så kul att du är med i Lördagasgodis! Det blev ju ett toppen bidrag trots att du inte gillar banan :)

     
  2. haha ja min första krokilektion var med pinsam..fattade inte heller att det skulle vara naket..och definitivt inte att det skulle vara min brors bäste väns flickvän som var modellen!

    usch kan knappt se henne eller festa med henne utan att få krokirysningar..haha

    kram!

     
  3. Brazilian Linda: Tack tack! Jag är nöjd med mitt bidrag och kanske kommer över mitt bananhat på sikt.