Komplett galen

När jag var ungefär hälften så gammal som jag är idag gjorde jag mitt livs resa. Jag fick möjligheten att som 13-åring åka med mina väninnor på ett utbytesprojekt till Chile. Det var wunderbar! Jag vill inte påstå att jag längtar tillbaka speciellt mycket. Den enorma fattigdomen i slummen i kontrast till den enorma rikedomen i de fina kvarteren är ganska avskräckande. Men det ar också ganska nyttigt att upptäcka att hela världen inte har det lika bra som i Sverige.

Det jag däremot kan längta efter är maten. Eller ja, det var nog att ta i. Vi åt extrema mängder kött, pommes frites och ketchup. Ibland var köttet utbytt mot kyckling eller stekt ägg men pommes frites var alltjämnt en del av måltiden. Till och med när vi var i byn Villa Rica, som ligger vid sjön Villa Rica med utsikt över vulkanen Villa Rica (vist tyder namnen på en enorm fantasi) på en fin restaurang var det kött och pommes för hela slanten. Men, det var ju inte det enda vi åt. Det jag saknar framförallt är Completos. På den stora favoriten Completo Hot Dog de Dinamico ska det vara chucrut (surkål), tomate (tomater), mayonesa (majonnäs).

Jag vet att många känner sig avskräckta när det gäller surkål. Men gör inte det! I den här rätten fungerar det alldeles perfekt. Hur skulle annars en 13- och en 11-åring utan tidigare surkålsupplevelser vilja äta den mer än en gång? Prova!

Och skulle det vara så att du har den otroliga turen att finna den chilenska läsken Bilz eller Pap så slå till och drick den till. Som barn gillade jag Pap mest eftersom den var så söt. I vuxen ålder uppskattar jag Bilz mer eftersom den inte är lika sliskig.


Completo Hot Dog de Dinamico
2 stycken

2 stora korvbröd
2 smala goda korvar
1 avokado
2 tomater
surkål efter önskemål
2 msk majonnäs (Hellmanns krävs till denna rätt)

Koka upp korven och placera i korvbrödet. Lägg surkål ovanpå. Hur mycket väljer du efter tycke och smak. Hacka tomat och lägg på surkålen. Ringla över majonnäs och lägg sist på hackad avokado. Försök äta utan att kladda ner dig men räkna med att det misslyckas.


Andra bloggar om: , , ,

2 Utläggningar:

  1. Complets är det godaste jag vet!! Mums!!

     
  2. Mmm, jag håller fullständigt med dig.