Söt sylt bra för tänderna!

Om man ska ställa sig in hos min far finns det några mycket enkla sätt. Det första är naturligtvis att ta med sig barnbarnet och hälsa på honom. Det andra är att skicka roliga historier via mail och det tredje att servera ris ála malta med klarbärssylt. Nu känner jag inte något egentligt behov att ställa mig in hos fadern med eftersom han spenderat den senaste tiden på sjukhuset behövde han uppmuntran till max.

Jag inledde operation ”happy happy” med att besöka min moster och hennes överfyllda klarbärsträd. Utrustad med en stor skål plockade jag bär så att det stod härliga till. Därefter begav jag mig hem och kokte sylt. Sen packade jag utflyktskorgen med kaffe, smörgåsar, gröt och sylt, satte barnbarnet i bilstolen och begav mig till sjukhuset. Operationen lyckades faktiskt ganska bra.

Klarbär är ett litet ljusrött bär med helt genomskinlig eller klar saft, därav namnet. Det är ett surkörsbär och delar alltså grupp med morellerna. Och så har jag läst någonstans att detta lilla bär faktiskt kan motverka tandlossning. Och det kan kanske behövas med tanke på sockerhalten i sylten.


Klarbärssylt

3 liter klarbär
8 dl socker
1 dl vatten

Kärna ur bären. Lägg dem i en gryta tillsammans med socker och vatten. Låt koka upp. Sänk värmen och låt sylten sjuda i ca 20 minuter. Skumma av kontinuerligt. Häll sedan sylten på rena och varma burkar.
Fyll burkarna ända upp till toppen och ställ dem upp och ner när locket kommit på.

Sylten blir ganska lös. Det kan man naturligtvis lösa genom att tillsätta pektin eller att låta en bit av ett omoget äpple koka med i sylten. Vill man ha längre hållbarhet kan det också vara bra att tillsätta natriumbensoat. Jag hade ingen lust med någotdera. Det blev finfint ändå.


Andra bloggar om: , , ,

2 Utläggningar:

  1. Alla våra körsbär är lite söta, även de vilda.

     
  2. jo, söta men ändå sura.