Enkel tårta till Sara

Svägerskan Sara ska sitta barnvakt på lördag. Det gav oss så klart en anledning att smörja henne med en tårta på namnsdagen. Ja, och så fick vi äta lite tårta vi också. Speciellt maken var glad över detta.

Tårtan är mycket enkel att göra. Den har få ingredienser, vilket mina läsare kanske insett att jag föredrar, och den går fort att göra. Det är helt enkelt en toppentårta. Den är trevlig eftersom den har hårda bottnar. Det gör att den inte är så bra att spara. Om man lägger ihop den för långt i förväg så kommer den att bli soggig och mjuk. Fast å andra sidan går den utmärkt att förbereda och lägga ihop en stund innan den ska ätas. Och jag ska ärligt säga att den faktiskt smakar fint dagen efter också, trots att den då blivit lite mjuk.

Jag brukar bara ha kaffesmaksatt grädde mellan bottnarna och så garnera med lite frukt och bär. Eller grädde med krossade polkagrisar i. Den här gången blev det annorlunda. Både svägerskan och maken är chokladälskare och därför gjorde jag en Det jag inte ändrade på var garneringen – den här gången färska blåbär.

Det här är också mitt bidrag till Kinnas tårtutmaning.


Enkel tårta till Sara

150 g smör
150 g mjöl
150 gram socker
½ tsk bakpulver
150 g vit choklad
½ dl mjölk
150 g Philadelphiaost eller annan naturell färskost

Sätt ugnen på 175 grader.
Rör samman smör, mjöl, socker och bakpulver till en deg. Markera 3 rundlar på bakplåtspapper och kvala ut degen. Det är ganska lagom att markera efter sin springform. Grädda bottnarna i ca 10 minuter. Låt svalna och hårdna innan du tar bort dem från pappret.
Smält chokladen tillsammans med mjölken i vattenbad. Låt svalna till rumstemperatur.
Vispa upp osten i en skål. Tillsätta chokladen lite i taget och rör om så att allt blandas. Låt stå i kylen i minst två timmar innan de läggs mellan tårtbottnarna. Det är först då den hårdnat tillräckligt. Om smeten är lös så vispa upp den med elvisp så hårdnar den och blir fluffig. Garnera därefter enligt tycke och smak.


Andra bloggar om: , , , ,

2 Utläggningar:

  1. Vackert det blev.

     
  2. Ja, jag blev helnöjd. Har aldrig fått till det så bratidigare. OCh Sara var lika nöjd hon.