Mat till många men bara två

När vi var i väg och handlade i förra veckan hade de extrapris på blandfärs. Det är inget jag köper i vanliga fall men maken tjatade till sig en paket. Hans ömma moder brukar använda just blandfärs i sin mat och han drabbades väl av plötslig nostalgi eller något liknande. Jaja, paketet åkte ner i vagnen.

Igår passade jag på att använda färsen. Det blev mat för många trots att vi bara var två men resterna gjorde sig utmärkt i frysen. Jag gjorde nämligen köttfärslimpa och kryddade den med gula kantareller. I samma långpanna rostade jag också lite grönsaker.


Köttfärslimpa med kantareller
6-8 portioner

1,2 kg färs
200 g kantareller
1 stor gul lök
2 ägg
salt
peppar
lite smör
3 majskolvar
4 morötter
2 fänkålsstånd
2 rödlökar
olivolja

Sätt ugnen på 175 grader. Rensa svampen och skär ner den i lite mindre bitar. Hacka
löken. Fräs lök och svamp i lite smör. Rört ner i färsen tillsammans med äggen. Krydda med salt och peppar. Forma till en limpa i mitten av långpannan.
Ansa och skär grönsakerna i lagom bitar. En majskolv blir 3 fina bita. Löken några ordentliga kvartar, fänkålen lika så. Morötterna kan också delas av några gånger.
Ringa lite olja över grönsakerna och strö över salt.
Baka allt i ugnen i ca 30 minuter.

Den köttfärslimpa som blev över åkte i frysen efter att matlådor till dagens lunch hade fyllts. Och så fanns det rostade grönsaker över. De fick bli middag i kväll. Jag tänkte på min mamma som en gång sa att ”en duktig husmor får inga rester över”. Hon menades så klart att all mat ska användas och att man bör planera för att minimera spillet. Jag funderade en stund över mina rester och bestämde mig för att göra en potatissallad. De överblivna morötterna, löken och fänkålen hackades grovt. Majskornen skars loss från sina fästen. Det hela blandades med en god dressing.


Resternas potatissallad
4 portioner

600 g kokt potatis
2 grillade morötter
1 grillat fänkålsstånd
1 grillad majskolv
1 grillad rödlök
½ färsk gul lök
2 msk majonnäs (hemmagjord med lite í chiliolja är perfekt)
2 tsk balsamvinäger
2 msk grekisk yoghurt
3 vitlöksklyftor
salt
peppar

Hacka potatis, morötter, lök och fänkål grovt. Skär av loss majskornen. Hacka den färska gula löken. Blanda alltsammans i en skål.
Koka upp lite vatten och släng ner vitlöksklyftorna. Låt koka i ca 5 minuter. Låt dem svalna lite. Och peta bort skalet. Mosa vitlöken. Blanda majjo, vinäger, yoghurt och vitlöksmos. Smaka av med salt och peppar. Blanda med potatisen och grönsakerna. Låt stå en stund innan servering.


Andra bloggar om: , , , ,

0 Utläggningar: