Favoriträtter genom tiderna

Om någon frågade mig om min absoluta favoriträtt när jag var si så där en åtta år hade jag med all säkerhet svarat schnitzel med pommes och vitlökssmör. När jag var tio var det spaghetti och köttfärssås som toppade listan. Det var ett evigt tjatande om spagetti och köttfärssås både från mig och från systern och tillslut gav mamma och pappa upp. De satte i system att servera denna, de svenska barnfamiljernas paradrätt, varje fredag.

Det låter tråkigt men det var det faktiskt inte. Varje gång gjordes en ny variant av köttfärssåsen och den togs till nya höjder gång efter gång. Det tillsattes kanel, cremé fraiché, starka korvar och bacon. Det smakades av med färska örter, torkade örter, stark chili och andra mystiska kryddor. Varje fredag i flera år! Tillslut bad jag och lillasyster att slippa köttfärssåsen, vi kunde äta vad som helst bara vi undslapp denna trista rätt. Föräldrarna hade vunnit ännu ett slag.

Min favoriträtt var vid det laget försvunnen. Jag hade ingen och jag har fortfarande inte fått någon. Det finns så mycket som smakar gott men inget jag kan tänka mig att äta varje fredag. Något jag däremot kan längta mig fördärvad efter är dillstuvad potatis och rökt fisk. Oftast vill jag ha kallrökt lax men idag var det varmrökt dito som erbjöds. Och nej, du kära läsare, jag kommer på inga villkor i världen att stoppa denna delikata potatisrätt i min mun om den kombineras med isterband och rödbetor.

De dillstuvade potatisarna kryddade jag med salt, peppar och muskotnöt vilket fungerade bra. Det kommer jag att göra igen.


Dillstuvad potatis
4 portioner

kokt potatis för 4 personer
2 msk margarin
2 msk vetemjöl
3 dl mjölk
1 dl potatisvatten
salt
vitpeppar
riven muskotnöt efter smak
lite socker
hackad dill efter smak

Skär potatisen i lagom bitar. Stor vinterpotatis kan skäras i tärningar, små färskpotatisar kan behållas hela det är helt upp till dig.
Smält smöret i en gryta. Rör ner mjölet och häll på potatisvatten och mjölk. Vispa så att det blir en sås och låt koka i några minuter. Smaka av med salt, peppar, muskot och socker. Klipp ner så mycket dill du önskar. Rör ner potatisen och låt det hela bli varmt.


Föresten, dagens smakportion av avokado föll på läppen och inte en smula hamnade utanför munnen.


Andra bloggar om: , , , ,

0 Utläggningar: