Det enkla är det vackra

Mat ska helst var så okomplicerad som möjligt. Det är när det enkla smakar gott som man blir mest överraskad. Åtminstone är det så för mig. Och det finns få saker som är så enkla och vackra som en god tomatsås.

Jag lägger inte flera timmar på att koka sönder de små liven. Jag ställer mig inte och rör och rör och rör bara för sakens skull. Men jag gör gärna tomatsås på mitt sätt. Det behövs bara sex ingredienser av bra kvalisort för att lyckas


Tomatsås
En liten sats

500 g goda tomater
1 tsk balsamvinäger
2 tsk olivolja
1 vitlöksklyfta
salt
peppar

Skålla och skala tomaterna och ta bort fästet. Öppna tomaten, töm ut kärnorna och grovhacka tomatköttet.

Hetta upp olivolja i en liten gryta. Finhacka vitlök och fräs i grytan en liten stund. Häll på tomaterna och sänk värmen. Slå på balsamvinäger och smaka av med salt och peppar. Låt puttra en liten stund under omrörning. När tomaterna mosat till sig och det är en sås kan du var nöjd. Låt den koka ihop lite om den är för rinnig för din smak. Eller använd den som den är.

Nu kommer du till vägskälet, var ska du gå? Antingen kan du slå i oregano och använda såsen på pizza. Eller varför inte röra ner lite färsk basilika. Omedelbart blanda med nykokt färsk pasta och riva parmesan över eller kanske ska du spara den till en regning dag när du behöver uppmuntran. Hur du väljer är upp till dig. Men tomatsås bör du göra själv.



Andra bloggar om: , , , ,

2 Utläggningar:

  1. Jag bruknar använda sardellfiléer i min tomatsås, det blir jättegott !

     
  2. Javisst är sardeller är gott i såsen men jag vill helst ha den helt vegetarisk. Då kan jag ha den i frysen och snabbt tina den när vännerna tittar över, utan att behöva fundera över innehållet. Annars kan jag gott tänka mig lite fisk-sälta!