We’ll always have Paris

Ibland kan jag och maken drömmande prata om Paris (och då menar jag inte Hilton även om ämnet är aktuellt just nu). Ett av de bästa minnen därifrån var kakintaget. Jag har aldrig, varken före eller efter, inmundigat sådana kvantiteter bakverk och kakor som då. Fast å andra sidan var matintaget betydligt mindre.

Det var i alla fall med Paris i bakhuvudet som jag åstadkom en tart till en av helgkvällarnas desserter. Fuskade med smördeg istället för mördeg och gjorde en latvariant på fyllningen men det blev bra ändå. När den stod i ugnen ringde jag dessutom maken som skickades till affären med uppdraget att införskaffa lite färska bär. Det gjorde han som synes med den äran.


Citrontart med färska bär

1 pkt kyld, kavlad smördeg
2,5 dl vatten
2,5 dl socker
saft av 1 citron
rivet skal av 1 citron
5 ägg
Färska bär av olika slag

Sätt ugnen på 175 grader. Rulla ut smördegen i en pajform och se till at en täcker, skär eventuellt bort det som är överflödigt. Häll vattnet i en skål och rör ner sockret. Vispa tills allt sockret löst sig. Rör ner citronsaft och citronrasp. Vispa ner äggen. Häll smeten i pajskalet och grädda i 20- 25 minuter.
Tag ut tarten och låt den kallna. Garnera med färska bär.

0 Utläggningar: