Pax för lax

När jag gick på hemkunskapen i si så där en 8:e klass fick vi till min fasa tillaga fisk ganska ofta. Jag tyckte att fisk var bland det vedervärdigaste som fanns. Jag minns med avsky hur vi fick tillaga små fiskblock i micron och till detta servera en sås där kaviar från tub ingick som en av ingredienserna. Ingen höjdare. Vi fick också ägna oproportionerligt lång tid till att laga ”fisk i folie”. Det betydde en bit fiskblock, en halv tomat, lite purjo, salt och en dillvippa som slogs in i folie. Det var inte något jag tänkte upprepa.

Idag tycker jag mer om fisk även om jag ibland drar mig för att tillaga det. Tycker att det är svårt att inte översteka eller sönderkoka den stackaren. Men, skam den som ger sig. Den här middagen blev det faktiskt fisk i folie men en fräschare och helt klart godare variant. Använde laxfilé i bitar, färdigförpackat och smidigt. Stoppade också ner lite av varje som fanns hemma bland annat färskpotatis, spenat och shiitake.

Använde också en, för mig, helt ny grönsak nämligen vitlöksstänger. Hade läst mig till att dessa smakade starkt och motsvarade ungefär en klyfta vitlök. De är kanske inte det miljövänligaste valet eftersom de importeras från Kina men det får vi ha överseende med idag. Stängerna gav ingen vitlökslukt på händerna vilket är en fördel eftersom hushållets minsta herre gärna fnyser åt mamma när hon hackat eller skalat denna lilla stäpplök. Smaken var det absolut inget fel på. Den smakade mycket vitlök och gjorde sig alldeles utmärkt i dagens middag.


Fisk i folie
4 paket

4 laxfiléer á 100 gram
12 små färskpotatisar
12 små gula tomater
4 vitlöksstänger
100 g shiitake
75 g sockerärtor
1 stor morot
80 g färsk spenat
4 tsk smör
saft av 1 citron
½ - 1 dl vitt vin
salt
peppar

Sätt ugnen på 175 grader.
Skrubba potatisen och skär moroten i mindre bitar. Koka potatis och morot så att de är nätt och jämnt mjuka. Häll av vattnet och lår svalna.
Dela grönsakerna i lagom munsbitar.
Dra ut stora foliebitar och fördela spenaten i mitten på varje folieark. Lägg laxen på spenaten och fyll på med resten av grönsakerna. Salta och peppra.
Vik ihop paketen på 3 sidor så att de blir täta. Häll på citronsaft och vin och klicka ner smöret. Vik sedan ihop den sista sidan
Lägg paketen på plåt och baka i ca 15 minuter.

4 Utläggningar:

  1. Jag lovar dej att du inte är ensam om fisk i folie, jag drömmer fortfarande mardrömmar om hemkunskapen. Det var så snålt beräknat och tråååkig mat :)

     
  2. Jo, fisk i foliemardrömmen tycks inte heller ha upphört utan tragglas vidare på flera skolor. Stackars barn!

     
  3. Din variant av fisk i folie låter väldigt god!

     
  4. Det var en god variant! Jag kommer att göra om det många många gånger. Det går ju att variera i det oändliga om man bara änvänder fräsha grejor och lite fantasi.