Gårbortpresent i ett nafs

Blev inbjudna till föräldrarna på midsommar. Hade inget planerat eftersom vi inte hunnit så långt, så när erbjudandet kom var vi inte sena att tacka ja. Och nu behövdes alltså en liten lagom värdinnepresent. Så klart vill jag ge bort något ätbart och efter en snabb koll i kylen låg lösningen inte långt bort.

I torsdags spontanshoppade jag en getostrulle. Det var alltså inte den där stora varianten utan en sån där lagom sak på 180 gram. Det var inte heller någon speciell kvalité utan en ganska billig variant. Smaken var det dock inget fel på. Men även om jag gärna äter ost så mäktar jag inte med hur mycket som helt. Mitt spontana inköp kunde alltså slutat i sopkorgen efter bara en liten smakbit. Det var denna getost som fick bli grunden i värdinnepresenten. Jag skar den i skivor om max ½ centimeter. Placerade i en burk med olja och kryddor. Det blev en toppengåva.

Den getost som inte fick plats i gåbortburken östes ner i en annan glasburk. Den fick göra sällskap med en bit överbliven västerbotten i tärningar liksom en bit feta som låg och skräpade. När det stått till sig ett tag ska jag använda den i sallader och som plockmat till ett glas av något gott.


Marinerad getost i gåbortskor

1 fin glasburk, kokad så att den är helt ren
1 rulle getost (knappt 180 gram)
2 lagerblad
1 röd chili
1 vitlöksklyfta
1 msk torkade örtkryddor
Olivolja

Skär osten i skivor, ca ½ cm.
Hacka chili, vitlök och lagerblad fint. Blanda med lite olja. Rör ner örtkryddorna (jag ändvände rosmarin, basilika och dragon). Häll lite kryddolja i burken och lägg på en skiva ost. Häll över lite olja och lägg ner nästa ostskiva. Varva ost och olja på detta sätt tills burken är full. Slå på resten av kryddoljan och fyll på med mer olja så att osten täcks. Förvaras kallt.

0 Utläggningar: