Jordgubstårta

Jag bakar i princip aldrig tårtor. Det är för mycket jobb och klet för min sak. För många moment att hålla reda på. Dessutom tenderar det att bli lite mycket kaka när man bakar tårta i ett hushåll där endast två personer äter. Men så igår uppenbarades då undantaget som bekräftar regeln. Vi hade massor av jordgubbar och jag var baksugen. Resultatet blev en jordgubbstårta fylld med yoghurt. Lät mild naturell yoghurt rinna av i ett kaffefilter. När den var lagom hård, efter en och en halv timme ungefär, blandades den med lite vispad grädde, vanilj och socker. Det blev finfint som tårtfyllning.

Tårtbottnarna var dessutom mycket enkla att baka. Jag gillar i vanliga fall inte sockerkaksbotten i tårtor men den här blev lite annorlunda och föll till och med mig på läppen.

Nu står jag dock här med mer än en halv tårta över och vet inte vad jag ska göra av den. Funderar på att avlägga visit hos de nyinflyttade grannarna och ställa mig in med lite tårta. Det kanske fungerar.


Enkla tårtbottnar
2 tjockare eller 4 tunna

50 g smör
1½ dl yoghurt
3 ägg
1 dl socker
1 tsk bakpulver
3 ½ dl mjöl

Smält smöret och låt det svalna. Vispa samman ägg och yoghurt. Blanda socker, mjöl och bakpulver och rör ner i yoghurtsmeten. Slå på smöret och blanda ordentligt. Slå smeten i en rund, smörad och bröad springform. Grädda i ca 25 minuter.
Låt kakan svalna och ta den ur formen. Dela i önskat antal bottnar.

Det går också alldeles utmärkt att röra ner lite frukt eller bär i smeten. Efter gräddningen kan man pudra lite florsocker över kakan och har fått en god kaka till eftermiddagskaffet och slipper göra tårta.

1 Utläggningar:

  1. Oi, achei teu blog pelo google tá bem interessante gostei desse post. Quando der dá uma passada pelo meu blog, é sobre camisetas personalizadas, mostra passo a passo como criar uma camiseta personalizada bem maneira. Até mais.