Vin i kartong och fågelsång

Jag och maken blev för ett tag sedan bjudna på Coq au Vin hemma hos ett par vänner. Det var mycket gott. Båda två har därefter varit ganska sugna på rätten. Och nu föll det sig så att hel färsk kyckling annonserades stort i affären och fläsket redan låg i korgen. Dessutom påtalade maken att det fanns en tetra vin i hemmet. Jag var förvisso ganska tveksam till den utsagan men stoppade glad i hågen ner kycklingen i korgen.

I hemmet styckades kycklingen, grönsakerna ansades och fläsket skars i bitar. Och skåpet öppnades. Det visade sig så att maken misstagit sig och tetran innehåll faktiskt vitt vin istället för rött. Så det fick bli en sådan variant. Jag vill inte heller påstå att min tocke i vin var ev det korrekta slaget i övrigt, så jag väljer at kalla den för Kyckling au Fusk. Men gott var det och många matlådor blev det.


Kyckling au Fusk
6 portioner

1 kyckling (ca 1,3 kg vägde denna)
2 morötter
4 vitlöksklyftor
8 små schalottenlökar
150 g färska champinjoner
200 g rökt fläsk
1 liter vitt vin
2 lagerblad
1 kvist rosmarin
salt
peppar
2 msk redningsmjöl

Stycka kycklingen i mindre delar. Bryn dem runt om och lägg i en stor gryta.
Dela morötterna i mindre bitar. Skala lök och vitlök. Dela champinjonerna i kvartar. Skär fläsket i bitar. Fräs grönsaker och fläsk på järnet. Häll sedan ner i grytan.
Tillsätt lagerblad och rosmarin, salta och peppra. Slå på vinet och låt koka upp.
Låt sedan puttra i någonstans mellan 45 minuter och 1 timme. Den som vill kan reda av såsen med redningsmjöl. Vi serverade med ris och en sallad.

0 Utläggningar: