Bröllopsmiddag

Igår åt vi om vår bröllopsmiddag. Jag var på invägning med barnet, som äntligen kommit upp i sin matchvikt, och tog en sväng in om affären. Där såldes färskpotatis och genast åkte några ner i min korg. Framme på diskbänken låg portionsbitar av lax och beslutet var enkelt. Det fick bli bröllop igen.

När vi skulle gifta oss ville jag ha Pestobakad lax med färskpotatis och vitvinssås. Det ville inte restaurangen. De trodde inte på den kombinationen sa dem. Men, skam den som ger sig. Det blev pestolax och den tillagats med en äran.

Igår tog jag mig tid att göra egen pesto på basilika och vildruccola. Smakade lovley men eftersom den innehöll mer god basilikasaft blev den inte bakad på samma sätt som den man köper. Fast det kvittade, det smakade inte sämre för det. Dessutom fick jag och maken en mysig middagsstund på balkongen.


Basilika- och vildruccolapesto

1 kruka basilika
1 kruka vildruccola
1 msk pinjenötter
1 tsk olivolja
25 g riven parmesanost
1 liten vitlöksklyfta

Plocka bladen från basilikan. Plocka och ansa ruccolan. Riv parmesanosten. Krossa allt i mortel eller kör i mixer. Går att använda till det mesta.

0 Utläggningar: