Majonnäskaka

Ja, det låter vidrigt men det var faktiskt helt ok.

Satt och surfade på en amerikansk site och klickade mig fram via en massa olika länkar. Hittade ett recept som jag trodde var på skämt. Började utforska lite mer och insåg att det faktiskt var sanning. I det stora landet i väster används majonnäs som ingrediens i kakbak. Jag var naturligtvis tvungen att prova.

Så jag bakade en chokladmajonnäskaka. Smeten såg ut som vanlig chokladkaka men hade en bismak av senap och vinäger. Själva kakan smakade som en ordinär chokladsockerkaka. Inget att hurra över och heller inget att gråta över.

Det jag funderar över är dock hur någon kommit på idén att provbaka med majjo över huvud taget. Vist fattar jag att det kan tjänstgöra som substitut för fett och ägg men ändå, att komma på tanken. Vem gör det? Varför prova alls? Vill du?


Chokladmajonnäskaka
1 form

5 dl mjöl
1½ tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1 krm salt
2½ dl socker
1½ dl majonnäs
2½ dl vatten

Sätt ugnen på 175°C.

Blanda samman mjöl, salt, bakpulver och vaniljsocker i en skål. Blanda majonnäs och socker i en annan skål. Blanda mer mjölblandningen i majonnäsen och häll på vattnet. Blanda till en jämn smet.

Smörj och bröda en form. Häll ner smeten och grädda kakan i ca 25 minuter. Känn med en sticka om den här hyfsat torr i mitten. Det gör inget om den är lite kladdig. Ta ut kakan och låt den svalna. Den är godast kall.

0 Utläggningar: