Även en blind höna...

Äntligen! Eller ska jag säga Heureka! Jag kom på det!

På tisdag kommer svärföräldrarna på besök. Svärmor fyller år och ska firas som sig bör med en god lunch. Har länge funderat på menyn och har äntligen bestämt mig. Vad det blir kommer att framgå av framtida blogginlägg.

Idag satte jag igång med förberedelserna. Gjorde egen majonnäs eller rättare sagt aioli. Har aldrig lyckats tidigare, trots tappra försök. Svärmor kan inte äta köpemajjo så att misslyckas var inget alternativ. Därför gjorde jag första försöket idag, om det trots allt skulle gå åt pipan fanns det tid kvar att försöka igen eller åtminstone till att hitta på en reservplan.

Jaja, majonnäs var inte apsvårt att göra trots allt. Det gällde bara att vispa hela tiden, ha grejor i samma temperatur och att inte bli hysterisk när det ser galet ut. Det är bar att fortsätta vispa. Ja, och så ska man inte vara för snabb med oljan helt enkelt.

Receptet jag följde fick jag en gång av Sanna som jag bodde med. Hon sa helt enkelt 1 deciliter olja per äggula och så är du igång. Och så började jag.


Aioli

4 äggulor
4 dl olja (jag tog 2 dl oliv och 2 dl raps)
saft av 1½ lime
2 vitlöksklyftor

Ta ut äggen i god tid så att de är rumstempererade, det samma gäller oljan om du nu mot förmodan förvarar den i kylskåpet.

Vispa upp äggulorna och tillsätt lite olja i taget. Vispa hela tiden. När majonnäsen går ihop går det att slå i mer olja åt gången. När det ser ut att skära sig så fortsätt bara vispa och vispa.

När alla oljan är tillsatt och du har en fin, tjock majjo så är det dags att smaksätta. Pressa limen och riv vitlöken och vispa ner. Smaka av, kanske behövs det mer av något. Det här håller i ca en vecka i kylen.

3 Utläggningar:

  1. Jag ska ge recceptet till mannen, han hade tydligen försökt göra majonnäs men alltid misslyckats. I sommar får han väl tränas *skrattar*

     
  2. Det tycker jag verkligen. Vi kan öva här de där dagarna i maj och så kan du briljera i sommar när ni träffas.

     
  3. Ja, jag kan verkligen behöva öva upp mina skills. Jag är ju ingen liger *skrattar*