Panikföda

Ibland fungerar det bara inte som det ska. Maken skulle jobba länge och inte äta hemma, så jag planerade ingen middag. Planering var tidigare i livet ganska trivialt men nu krävs det desto mer, det är mycket som ska pressas in mellan amning och blöjbyten. Så, alltså ingen middag framtagen.

Maken hörde av sig lite för sent och meddelade att han faktiskt skulle komma hem eftersom arbetsbördan minskat drastiskt. Så, det var alltså middagsdags i alla fall. Och snabbt skulle det gå eftersom vi var hungriga och trötta. Lyckan var alltså gjord redan innan projekt mat drog igång.

Mat blev det i alla fall. Kycklingfiléer fick ligga på järnet med salt och peppar och konserverad svamp i kvartar. Persilja plockades och paprika hackades. Der resulterade i ljummen couscoussallad med kycklingfilé och kall ajvarsås med yoghurt. Smaken var det inget fel på, det var helt och hålet tillfredsställande och gick snabbt som en blixt att göra. Däremot står det klart att jag inte är en stor fan av couscousgrynet utan hellre tillagar bulgur eftersom det tilltalar mig tusenfalt mer. Men jag fick i alla fall smaka min fetaost som jag inhandlade igår. En bulgarisk feta som var mycket god.


Ljummen couscoussallad med ajvarsås
3 portioner

2,5 dl couscous (tillagad enligt anvisningen på paketet, välj en sort som du gillar)
½ röd paprika
1 liten burk konserverade champinjoner
½ dl plockade persiljeblad
spiskummin
chilipulver
3 msk grekisk yoghurt
3 msk ajvar
ev fetaost

Tillaga couscousen. Dela svampen i kvartar och stek den hårt på järnet. Hacka paprikan grovt. Plocka persiljan och hacka även den grovt. Blanda den kokta couscousen med svamp och grönsaker. Krydda med spiskummin, salt och chili efter smak. Blanda yoghurt och ajvar och servera till. Smula eventuellt fetaost över.

0 Utläggningar: